Etapne dirke, kaj in kako, da bo čim manj presenečenj

Etapne dirke veljajo za najvišji rang kolesarskih tekmovanj. Še posebej v gorskem kolesarstvu, saj ponujajo avanturo, druženje in nenazadnje tekmovalno izkušnjo, ki te zaznamuje za zelo dolgo. Spoznavanje novih krajev, ljudi in navad obogati življenje in etapne dirke so dobrodošel ventil za napetosti vsakodnevnika in polnjenje notranjih baterij. Teden, ki si ga zapomniš!

Prijave za veliko dirk so že odprte in tu je nekaj mojih izkušenj, kako se spoprijeti z etapno dirko. Mogoče bo celo komu pomagalo.

Jaz bom letos Afriko izpustil. Čeprav sem dobil mesto na Cape Epicu, sem se odločil, da bom odpeljal več evropskih etapnih dirk. Le te so v zadnjih dveh letih, dvignile svojo raven in postale bolj pristopne. Za ceno Cape Epica se lahko v Evropi udeležiš skoraj treh. In namenil sem se, da bom letos nastopil na štirih. Ne vem še katerih a izbira je velika.

Kako se lotiti etapne dirke ?

Obstaja več načinov kako se lotiti tovrstnih dirk, a vsi zahtevajo določeno mero predpriprav. Da bo užitek voziti etapno dirko, se moraš nanjo pripraviti. To pomeni strukturiran trening vsaj 12 tednov pred dirko, saj si nihče ne želi vsako etapo loviti časovnega limita. Tak pristop in način kolesarjenja največkrat izčrpava zaloge in skrajšuje čas za regeneracijo. Zaradi tega je vsak naslednji dan težje loviti časovnico. Le to pa pomeni, da ni ne časa, ne volje za uživanje v okolici in znamenitostih.

In okolica je … po navadi osupljiva. Etapne dirke gorskega kolesarstva te peljejo izven civilizacije, v neokrnjeno naravo in med prijazne ljudi. Zato je bolje biti pripravljen, da tovrstno preizkušnjo lahko izkoristiš v polni meri in imaš življenjsko izkušnjo in avanturo, ki te zaznamuje, v pozitivnem smislu seveda. Druženje z enako mislečimi ti da perspektivo in potisne nepomembne stvari v drugi plan. Tovarištvo in požrtvovalnost, pripravljenost pomagati ter enostavna prijaznost in zaveš se, da več niti ne potrebuješ.

Najprej seveda je potrebno urediti dokumente, ki jih potrebuješ za izbrano dirko in državo v kateri se ta odvija. Preveriti je potrebno ali potrebuješ vizo in preventivna cepljenja. Prevoz, če je to letalo, je potrebno urediti že kak mesec ali dva, prej.
Preveriti moraš kako je s prtljago, saj ima vsak letalski prevoznik pri tem svoje muhe. Nekateri imajo težo prtljage že vračunano, drugi spet pričakujejo, da jo boš dokupil.

Prtljaga: dobro premisli, kaj res potrebuješ in kaj lahko pogrešaš. Organizator največkrat pripravi navodila, katere so osnovne stvari, ki jih boš potreboval na dirki. Nekatere stvari so tudi obvezne, zato je bolje, da se navodil držiš do črke.

Ker to ne bo vikend zabava, je treba zložiti skupaj tudi kosovnico. Kolo jasno, kaj pa ostalo? Orodje osnovno, zajle, rezervna pedala, pakne ipd. Ostale stvari lahko sicer dobiš na kraju samem, saj ponavadi organizator poskrbi za serviserje in rezervne dele. Le kake bolj eksotične kose je bolje imeti s seboj.

Obleka? Čim manj dnevnih stvari in vse kar lahko športnih. Pranje je sicer ponavadi organizirano a na to ne računajte preveč. Idealno je imeti za vsako etapo čist komplet ali vsaj enega na dve etapi. Ostalo po pameti. Rokavice dva para, kolesarski čevlji dva para plus krema za sončenje.

Počasi najdeš škatlo ali torbo za kolo in začneš zlagati. Vmes seveda vse skupaj tehtaš, saj je ponavadi limit 30 kg. To pomeni, da vsaj nekajkrat premečeš robo in kar ni nujno potrebno pustiš doma. Trgovine s čevlji in obleko imajo po celem svetu, zato ti cele omare ni potrebno nositi s seboj.

Bliža se čas odhoda. Še zadnjič preveriš, ali te bo kolega lahko peljal na letališče in natlačiš v ročno prtljago še zadnje malenkosti. Metulje imaš v želodcu že nekaj dni in izginili bodo šele na štartu prve etape.

Na prizorišče je dobro priti že nekaj dni prej. Čeprav ne potrebuješ aklimatizacije, je bolje biti spočit in sproščen, preden začneš z dirko. Glavo boš imel polno neumnosti že takoj prvi dan dirke.

Ko pripravljen na vse, kar te čaka v tednu dirke, stojiš v vrsti za prijavo, je dobro, da premisliš, ali imaš vse, kar boš potreboval na dirki. To je zadnji čas za nabavo.

Prvič: Potna hrana

Je najpomembnejši del prehrane. Nepreverjeni izdelki ti lahko pokvarijo užitek in namesto avanture lahko izkusiš trpljenje. Že na vožnjah pred dirko je dobro, da se navadiš na eno vrsto, takšno ki ti ustreza. To so geli za hitro energijo, hidracijski napitki, vitaminski dodatki in energijske ploščice med etapo in po njej. Najbolje je, da si ustvariš jutranji ritual in se ga, če je le mogoče, držiš. Za ostalo hrano po navadi poskrbi organizator in je precej raznovrstna. Morda ni vsakič prav okusna, saj so okusi različni, je pa vedno hranilna in v zadostnih količinah.

Drugič: Jutro

Na etapnih dirkah se vstaja zgodaj. Največkrat so starti med sedmo in deveto uro. To pomeni, da vstaneš ob petih. Osnovna higienska opravila in oblačenje glede na vremenske razmere. Nato čim obilnejši zajtrk, a vseeno ne prevelik. Če ste navajeni na žitarice, naj vas ne premami raznovrstna delikatesa. Za vse to bo čas po etapi. Skušajte jesti čim bolj preizkušeno.

V žepe si natrpaš zračnico, co2 bombice, mini orodje in člen za popravilo verige. Število gelov oblikuj glede na dolžino etape, energijski ploščici, tekočina, tablete ali prašek proti krčem in telefon. Dva bidona z energijskim napitkom. Navigacijska naprava, Garmin ali kaj podobnega s polnimi baterijami in profil etape, ki si ga pričvrstiš na krmilo ali zgornjo cev okvirja. Ostalo po lastni želji in navadi.

Uro pred startom vzemi kolo in preveri gume, verigo in prestavni sklop. Sedi na kolo in se zapelji. Tako ali tako je potrebno nekoliko ogrevanja. Toliko, da se prilagodiš jutranji temperaturi. Pravo ogrevanje bo tako ali tako v prvih kilometrih etape.

Tretjič: Start!

Po želji. Ali se zapodiš z ostalimi ali pa svoj tempo na dolgi rok. V večini primerov je najbolje nekje vmes. Kakšnih deset minut v močnejšem tempu, da najdeš svojo skupino, in potem lepo maratonsko v lastnem ritmu. Ustaviš se na vsaki okrepčevalnici! Tam ti lahko namažejo verigo, pomagajo pri tehničnih težavah, napolnijo bidone in te nahranijo do sitega. A po pameti. Nato uživanje na trasi in neverjetni razgledi, ki te pripeljejo do cilja v etapi.

Tam te že čaka hrana, da si napolniš zaloge. Najbolje, da v prvih dvajsetih minutah spraviš vase kak zalogaj. Včasih je to težko, a če tega ne storiš, boš lačen cel dan, ne glede koliko boš pojedel. Sledi umivanje in preoblačenje ter kosilo. To naj bo obilno in preizkušeno. Vrste nove hrane, na katero nisi navajen, naj te ne premamijo. Mogoče samo za okus in ne v večjih količinah.

Četrtič: Počitek

Najpomembnejši del regeneracije. Krepčilni spanec po kosilu se prileže. A naj ne traja predolgo. Nato je potrebno preveriti kolo, mogoče je čas tudi za masažo in seveda druženje z ostalimi udeleženci ob pijači in manjših stalnih prigrizkih. Hidracija preko celega dneva! Ob poplavi pripomočkov za fitnes je dobro, če imaš tako imenovani “sledilec aktivnosti”, ki ti daje podatke o spanju in regeneraciji. To velja poudariti predvsem, če je to tvoja prva etapna, oziroma večdnevna dirka in še ne veš kako se tvoje telo odziva na ponavljajoči se napor. Predlagam Garmin Vivofit, Vivosmart ali kaj podobnega.

Petič: Večerja

Spet močna in obilna. Ne premastna, da ti ne obteži želodca. Ne brani se sladkarij. Sicer se hitro pokurijo, a je faktor “privošči si” pomembnejši. Običajni higienski opravki in priprava za naslednji dan. Pripravi si potno hrano in bidone. Razstavi oblačila in napolni žepe, napolni vse potrebne baterije in postelja. Utrujenost in pričakovanje te marsikdaj ne pusti takoj zaspati. A to traja samo noč ali dve. Potem gre hitreje. Če ne, pa kozarec piva ali vina!
In tako dan za dnem. Vsakodnevni ritual te bo spravil skozi etape. Vsa opravila naj bodo avtomatizirana, da ne zapravljaš dragocenega časa namenjenega počitku. Za vse ostalo bo čas po dirki. Še posebej, če ti ni potrebno takoj na pot proti domu. Nekaj dni za turistično razgledovanje in mogoče plažo in seveda lokalno hrano, ki sem jo odsvetoval med dirko.

Tako nekako se odvijajo dnevi skozi etapno dirko. Včasih lahko tudi malo drugače a vendar je tak potek bolj ali manj enak na vseh. Na tebi je, da iz tega potegneš največ. Lovske zgodbe za skupne vožnje s prijatelji so zagotovljene!

Moja pak lista etapna_dirka.xlsx

Slike Nejc in Urban Vesel